vrijdag 12 oktober 2012

tribalwars


Spel

Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te behalen en zo op te klimmen in de ranglijst. Punten kan men verdienen door het uitbreiden van de gebouwen in het eigen dorp. Zodra het eerste dorpje van een speler voldoende uitgebouwd is, kan hij/zij troepen rekruteren en andere spelers hiermee aanvallen. Als de speler na verloop van tijd over een edelman beschikt, kan hij/zij een dorp van een andere speler, een barbarendorp of een bonusdorp 'edelen' (veroveren). Hiermee verkrijgt men ook de punten die bij dat dorp horen.
Een 'bonusdorp' brengt een extra bonus met zich mee, en is zo extra voordelig voor de eigenaar ervan. Dit kan gaan om een snellere productie van eenheden, een hogere opbrengst van grondstoffen of meer plaats in de boerderij of de opslagplaats.
In de meeste landen waar Tribal Wars bestaat, is er tegenwoordig om de zoveel tijd een speed-wereld. Dit houdt in dat een wereld erg snel is, tot soms wel 400 keer sneller dan een gewone wereld. Tijdens zo'n speedwereld krijg je bijvoorbeeld in plaats van 2400 grondstoffen per uur 240.000 grondstoffen per minuut, en worden ook gebouwen en troepen sneller geproduceerd.

[bewerken]Geschiedenis

In 2003 begon TribalWars als Die Staemme in Duitsland. Het eerste idee was om een hobbyproject op te zetten. Na de lancering in juni 2003 had het spel begin 2004 al enkele duizenden spelers. De game werd steeds verder ontwikkeld en eind 2005 waren er al 50.000 leden.
Langzamerhand groeide TribalWars uit naar een internationaal bekend spel in vele verschillende taalversies. In juni 2011 waren er al 34 taalversies. In de tabel hieronder staan de verschillende taalversies op volgorde van hoeveelheid werelden.

[bewerken]Troepen

[bewerken]Infanterie

  • Speervechter - De speervechter is de eenvoudigste eenheid. Hij is bijzonder effectief in de verdediging tegen ruiters.
  • Zwaardvechter - De zwaardvechter is vooral voor de verdediging tegen de infanterie geschikt. Hij is behoorlijk langzaam.
  • Bijlstrijder - De bijlstrijder is een sterke offensieve eenheid. Met strijdkreten razen deze wilde krijgers op de vijandelijke troepen af.
  • Boogschutter - De boogschutter is een effectieve verdediger. Zelfs een gepantserde uitrusting wordt in de pijlenregen doorboord.
  • Burgerwacht - De burgerwacht kan bij inkomende aanvallen ingeschakeld worden als verdediger. Deze troepen kunnen als enige het dorp niet verlaten.

[bewerken]Cavalerie

  • Verkenner - De verkenner sluipt het vijandelijke dorp in om informatie te verkrijgen.
  • Lichte Cavalerie - De lichte cavalerie is bijzonder geschikt om een snelle verrassingsaanval op het dorp van de tegenstanders uit te voeren en is erg sterk tegen Speervechters.
  • Bereden Boogschutter - De bereden boogschutter is bijzonder geschikt om met trefzekere schoten de vijandelijke boogschutters van de muur te schieten en is erg sterk tegen Boogschutters.
  • Zware Cavalerie - De zware cavalerie is de elite van de troepen van de speler. De meest adellijke ruiters beschikken over krachtige wapens en een sterk pantser kan worden gebruikt voor aanval en zowel als verdediging.

[bewerken]Artillerie

  • Ram - de ram biedt ondersteuning bij aanvallen, omdat hij de muur van de tegenstander beschadigt.
  • Katapult - De katapult is bijzonder geschikt om gebouwen van tegenstanders te vernietigen. Elk willekeurig gebouw kan worden gesloopt. Echter, sommige gebouwen, waaronder de productiegebouwen en het hoofdgebouw, kunnen tot maximaal level 1 afgebroken worden.

[bewerken]Troepen van Adel

  • Ridder - De edele ridder beschermt het eigen dorp en bondgenoten tegen vijandelijke aanvallen. Iedere speler kan maar één ridder hebben. Naarmate er met de ridder dorpen worden aangevallen, krijg je wapens. Met deze wapens voor je ridder heb je speciale voordelen. (In sommige werelden is dit uitgeschakeld.)
  • Edelman - De edelman kan door aan te vallen de toestemming van het dorp van de tegenstander verminderen. Aansluitend kan het dorp worden veroverd een dorp heeft 100 toestemming en een edelman kan 20-35 toestemming afnemen. De kosten voor een edelman stijgen bij elk veroverd dorp en bij elke aanwezige edelman of elke edelman in opleiding.
  • Bij een goudmuntenwereld stijgen de kosten voor de edelmannen en goudmunten niet maar moet je bij elke edelman die wordt gebouwd 1 extra goudmunt slaan dan voorgaande.
De ridder kan worden uitgerust met items die tijdens het spel gevonden kunnen worden; zo kunnen aanvallende troepen of verdedigende troepen één extra bonus krijgen, afhankelijk van het item dat de ridder op dat moment heeft. Te allen tijde kunnen gevonden items worden geëquipeerd en de bonus werkt alleen als de ridder helpt bij de aanval of in het aangevallen dorp aanwezig is. De bonus geldt dus niet voor troepen in een ander dorp dan waar de ridder zich op dat moment bevindt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten