vrijdag 12 oktober 2012

grepolis


Spel

Het doel van het spel is, naast het smeden van allianties met bondgenoten, om oorlog te voeren met andere spelers. Op de ranglijsten van de afzonderlijke virtuele spelwerelden staan de spelers ter vergelijking onder elkaar.
Iedere speler begint met een paar andere spelers op een klein eiland en bouwt daar een kleine stad die hij daarna moet uitbreiden. Door het uitbreiden van de polis naar een stad worden nieuwe gebouwen en eenheden vrijgespeeld, die de speler kan inzetten in de strijd tegen zijn buren. Later in het spel kan de speler zijn heerschappij uitbreiden door andere steden te veroveren. Door de bouw van een tempel kan tijdens de oorlog de hulp van de goden worden ingeroepen. Er zijn vijf goden waaruit de speler kan kiezen en zij hebben ieder verschillende voordelen in de strijd tegen andere spelers. De goden zijn: ZeusAtheneHera en Poseidon. Met spelversie 2.0 werd Hades als nieuwe god ingevoerd.
Spelers kunnen zich verenigen in allianties om zich te beschermen tegen vijandelijke aanvallen van andere spelers, elkaar te ondersteunen met grondstoffen en troepen en om de samenwerking en interactie met andere spelers te bevorderen. Er kunnen bondgenootschappen, oorlogsverklaringen en NAVs (Niet-aanvalsverdragen) met andere allianties worden gesloten.

[bewerken]Allianties

Op het spel kunnen spelers zich verenigen in allianties waarin zij elkaar verdedigen of gezamenlijke aanvallen plannen. De alliantie communiceert via het alliantieforum. Binnen de alliantie krijgt men al dan niet een bepaalde functie, de functies worden bepaald door de oprichter van de alliantie.
Allianties kunnen zich dan weer op hun beurt verenigen in bondgenootschappen met andere allianties.

[bewerken]Steden en gebouwen

Grepolis draait om het uitbouwen van de steden. De steden worden uitgebouwd door de levels van de gebouwen die erin staan te verhogen. Om deze te verhogen heeft de speler grondstoffen (hout, steen, zilverstukken) nodig.
Dit zijn alle (mogelijke) gebouwen:
  • Senaat - zorgt voor nieuwe gebouwen
  • Houthakkerskamp - productie van hout (grondstof)
  • Boerderij - zorgt voor inwoners
  • Steengroeve - productie van steen (grondstof)
  • Pakhuis - opslag van de grondstoffen
  • Zilvermijn - productie van zilver (grondstof)
  • Kazerne - trainen van gevechtseenheden
  • Stadsmuur - verdediging van de stad
  • Grot - spionage
  • Haven - bouwen van schepen
  • Academie - onderzoek verrichten, op deze manier kan men nieuwe eenheden aanmaken
  • Tempel - aanbidden van een god voor gunst
  • Marktplaats - handel van grondstoffen met andere spelers
De volgende gebouwen worden niet standaard gebouwd, hieruit heeft ieder een keuze indien aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt:
  • Theater - zorgt voor cultuurpunten
  • Toren - verhoogt de verdedegingskracht met 10%
  • Handelskantoor - verhoogt de handelscapaciteit van 500 naar 700
  • Vuurtoren - verhoogt de snelheid van de vloot met 10%
  • Orakel - vijandelijke spionnen ontmaskeren
  • Godenbeeld - verhoogt de gunsten
  • Badhuis - verhoging 10% bevolkingsaantal
  • Bibliotheek - zorgt voor 12 extra onderzoekspunten voor de academie van de speler

[bewerken]Versies

Op de spelwerelden worden steeds nieuwe versies gespeeld. In versie 1.99 werden twee belangrijke functies ingevoerd, namelijk het wereldwonder en de heldenwereld, maar deze zijn alleen beschikbaar op de nieuwe werelden die daarna zijn gestart.

[bewerken]Grepolis 2.0

Versie 2.0 ging in maart 2011 van start met twee nieuwe werelden: Omikron (21 maart 2011) en Pi (22 maart 2011). Naast Hades als nieuwe god werden de zogenaamde heldenwereld, de Fenicische handelaar (die grondstoffen en troepen aanbiedt in ruil voor zilver) en de wereldwonderen ingevoerd. Zodra een alliantie vier wereldwonderen volledig heeft uitgebreid, is de wereld voltooid. Daarnaast werd de grafische vormgeving sterk verbeterd.

[bewerken]Verschillen met Tribal Wars en verdere details

Eigenlijk is Grepolis het nieuwe Tribal WarsGrepolis heeft een verbeterde grafische vormgeving en nieuwe systemen. Wat bij Tribal Wars een stam is, is bij Grepolis nu een alliantie die echter dezelfde functie heeft. Grafisch gezien is Grepolis verbeterd en ook het menu bevat meer animaties dan bij Tribal Wars. Bovendien zijn er bij Grepolis nu goden en bijvoorbeeld een haven, die later in het spel heel belangrijk wordt bij het veroveren of ondersteunen van andere steden of dorpen. Er bestaan ook zogenaamde boerendorpen waar de spelers bijvoorbeeld grondstoffen buit kunnen maken ("farmen" bij Tribal Wars). De gebouwen die de spelers kunnen bouwen zijn: senaat (hoofdgebouw), houthakkerskamp, steengroeve, zilvermijn, boerderij, pakhuis, academie, kazerne, agora, tempel, haven, grot en de marktplaats. De speciale gebouwen in de eerste groep zijn: theater, badhuis, bibliotheek en de vuurtoren. De speciale gebouwen in de tweede groep zijn: toren, goddelijk standbeeld, orakel en het handelskantoor. Van iedere groep speciale gebouwen kan er steeds maar één gebouw worden gebouwd (dat wil zeggen dat er in totaal steeds twee speciale gebouwen gebouwd kunnen worden). Nieuw zijn vooral de mythische eenheden (2 per god beschikbaar) en schepen (waaronder aanvalsschepen, transportschepen en het kolonisatieschip). De spelers hebben het kolonisatieschip nodig om een stad te veroveren of een vrij land te koloniseren (bij Tribal Wars heet dit "veroveren").

Financiering

Er wordt niet veel reclame gemaakt in Grepolis. Daarom wordt het spel gefinancierd door de zogenaamde premiumfuncties die in het spel voor geld gekocht kunnen worden. Met het gekochte goud kan bijvoorbeeld een "bestuurder" worden gekocht, die de spelers veel nieuwe overzichten biedt (bijvoorbeeld gebouwenoverzicht of eenhedenoverzicht). Naast de "bestuurder" kan de speler zijn goud nog investeren in een hogepriesteres, een commandant of een kapitein. Hierdoor krijgt de speler verschillende voordelen, zoals een snellere looptijd voor troepen en de handelaar, een betere gunst bij de goden of een stijging van de gevechtskracht van de marine-eenheden. Bovendien kunnen spelers voor 50 goud het feest Olympische Spelen vieren, wat normaal gesproken 5 dagen duurt.
Tijdens de testfase kwam er kritiek op het premiumsysteem, omdat de community van mening was dat de premiumelementen te veel invloed hadden op het spelverloop [1]. Zo hebben spelers bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor 20 goud de bouwtijd van een gebouw of de aankomsttijd van de Fenicische handelaar te halveren.

[bewerken]

[bewerken]

5 opmerkingen: